Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Workshops van 23 kunstenaars om zelf aan de slag te gaan met kunst, met aandacht voor ontdekken en experimenteren met nieuwe vormen.
Didactics of the arts --- fine arts --- artists [visual artists] --- workshops [seminars] --- expression --- Kunsttechnieken --- Kunsttechnieken. --- kunsteducatie --- fine arts [discipline] --- 456.7 --- cultuureducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- kunsteducatie.
Choose an application
Een publicatie om kinderen en jongeren op een nieuwe manier in contact te brengen met kunst via reizende tentoonstellingen.
art education --- Sociology of cultural policy --- Didactics of the arts --- audiences --- Children's literature. Juvenile literature --- art appreciation --- kunstopvoeding --- aesthetics --- Sociologie van het georganiseerde cultuurleven --- Didactiek van de kunst --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- esthetica --- kunsteducatie --- kunstonderwijs --- publieksgroepen --- didactiek van de kunst --- erfgoed --- erfgoededucatie --- PXL-Education 2019 --- Beeldende opvoeding ; basisonderwijs --- kunsteducatie.
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie
Choose an application
Creatieve activiteiten voor jonge kinderen, waarin ze ongeremd met verschillende materialen en technieken kunnen kennismaken. Geïnspireerd door het werk van moderne kunstenaars.Wat hebben Karel Appel, Picasso, Miró en peuters gemeen?Orginele kunstenaars hebben de verdienste dat ze de vastgelegde normen overtreden die de spontane kunst afremmen. Daarin staan ze dicht bij het plezier dat peuters beleven aan het experimenteren met verschillende materialen.Dit boek geeft een waaier aan van - heel concreet uitgewerkte - creatieve activiteiten voor peuters. Geen paashazen of Sinterklazen, maar vrije activiteiten waarin kinderen van anderhalf tot vier jaar ongeremd met verschillende materialen en technieken kunnen kennismaken. De inspiratie voor heel wat van deze activiteiten komt van moderne kunstenaars die ons de weg tonen naar orginaliteit en durf.Het eerste deel van dit boek geeft een korte situering van enkele kunstenaars, een pedagogische gefundeerd pleidooi voor de creatieve activiteiten en een aantal zeer praktische tips voor de organisatie ervan. Het tweede deel bevat ruim veertig activiteiten-fiches. Die zijn niet alleen vaak kunstzinnig, maar vooral gewoon heel plezierig.Deze uitgave is het 'kunsthandboek' voor een ieder die professioneel met peuters werkt en óók zelf plezier beleeft aan dit werk én uiteraard geschikt voor de creatieve ouder. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066651661/gepeuter-
beeldopvoeding --- kleuteronderwijs --- didactiek --- peuters --- Kunstzinnige vorming ; kleuteronderwijs --- Manuele expressie ; kleuteronderwijs --- Peuters ; opvoeding --- 041905.jpg --- kleuterschool: plastische opvoeding --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- plastische opvoeding --- knutselen --- beeldende expressie --- kunstzinnige vorming --- 477.3 --- 471.45 --- Beeldopvoeding --- Boetseren --- Drukken --- Gips --- Grimeren --- Herfst --- Klei --- Kunstzinnige vorming --- Papier --- Peuters --- Poppen --- Scheuren --- Schilderen --- Tekenen --- 471.45 ) beeldende opvoeding --- creatieve activiteiten --- kunst --- 472.5 --- didactiek basisonderwijs - handvaardigheid, handwerken --- Beeldende opvoeding --- (zie ook: Klei) --- (zie ook: Boetseren) --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Baby en peuterleeftijd. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Beeldende vorming --- Muzikale vorming. --- Kleuteronderwijs. --- kunsteducatie --- kleuters --- Kleuters --- Kunstzinnige opvoeding --- Kleuteronderwijs --- 3-jarigen --- 4-jarigen --- Lijm --- Knippen --- Stempelen (knutselen) --- Poppenkastpoppen --- Kunst --- creativiteit --- cognitieve ontwikkeling --- motorische ontwikkeling --- 379.825 --- Expressie --- Spelen --- manuele expressie --- Peuter --- Kleuter --- Beeldeducatie --- 3-jarige --- 4-jarige --- Druktechniek --- Poppenkastpop --- Grime --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Ecologie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Voorlichting --- Literatuur --- kunsteducatie. --- kleuters.
Choose an application
Didactics --- Art --- art [fine art] --- Museum of Fine Art [Budapest] --- Museum of Fine Arts (Budapest) --- kunsteducatie --- gidsen --- Brueghel, Pieter (de Oude) --- Menzel, Adolph Friedrich Erdmann --- Museum of Fine Arts (Budapest). --- kunsteducatie. --- gidsen. --- Bruegel, Pieter I. --- Menzel, Adolph Friedrich Erdmann. --- art [discipline] --- didactiek --- Bruegel, Pieter I
Choose an application
s onder leiding van Marcel Vermander
geschiedenis --- 1500 - 1750 --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- 18de eeuw --- Europa --- #BSCH: vak: geschiedenis --- 485.6 --- nieuwe tijd --- schoolboeken --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Geschiedenis --- Secundair onderwijs --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Nieuwe tijd --- Nieuwe Tijd --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vroegmoderne Tijd --- geschiedenis. --- 1500 - 1750. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- 18de eeuw. --- Europa.
Choose an application
Lindsy Desmet, 12 mei 2020Dit naslagwerk geeft ons een inkijk in hoe kunst is opgebouwd en welke elementen er belangrijk zijn in het kijken naar kunst. Kunstenaar Hockney en auteur Gayford gaan met elkaar in dialoog over wat hen opvalt in kunstwerken en welke grote lijnen er te onderscheiden zijn. De kunstwerken worden groot afgebeeld en telkens voorzien van commentaar. De hoofdstukken zijn thematisch opgebouwd en bespreken onder andere de ruimte in kunstwerken, het spel van licht en schaduw, het gebruik van lijnen en het effect van spiegels. Aan het einde van het boek bespreken de auteurs ook bewegende beelden en richten ze hun blik op de toekomst. Een uitvindingen-tijdlijn en een woordenlijst maken je wegwijs doorheen het boek.?Kijken voor kinderen? is een aantrekkelijk boek vanwege de vele kleuren, de grote kunstwerken en de gestileerde vormgeving. De informatie wordt op een begrijpelijke manier verteld en het is dé ideale manier om eens op een andere manier naar kunst te kijken. Het is goed om telkens één hoofdstuk uit te kiezen en het boek op tijd en stond weer te laten rusten. In dit boek zijn vele bekende kunstwerken opgenomen en leert zowel jong als oud zeker iets bij. Zo wordt bijvoorbeeld zeer goed de evolutie van kunstwerken op grotwanden naar kunst vandaag in games en online geschetst. Toch zijn de verwachtingen, na de bestseller voor volwassenen A History of Pictures, niet helemaal ingelost. De illustraties zouden een meerwaarde moeten bieden aan de vele informatie die er wordt gegeven, maar zijn daarentegen verwarrend en bereiken niet hun doel. Ook de dialoog tussen de twee auteurs mist de eigenschappen van een echt gesprek, waardoor het boek een dynamisch karakter mist. Toch is dit boek de ideale manier om iets bij te leren over kunst én ideaal leesvoer wanneer je naar een museum gaat. Bovendien een eyecatcher in elk interieur!12 mei 2020© Pluizer128http://www.pluizer.be
Didactics of the arts --- Art --- art history --- art appreciation --- Kunst --- Kunst bekijken --- Kunstgeschiedenis --- Muzische vorming --- Kunsten --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de kunst --- kunsteducatie --- kunstenaar --- vanaf 9 jaar --- kinderen --- Hockney, David --- kunstgeschiedenis --- licht --- schaduwen --- spiegels --- spiegelingen --- schilderen --- fotograferen --- beelden --- Kunstbeleving --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- kind --- 881 --- schilderkunst --- jeugdliteratuur non fictie --- littérature jeunesse non-fiction --- kunst --- kunstopvoeding --- kunsteducatie. --- kind. --- Hockney, David.
Choose an application
Over dat meer zien dan we zien. Over hoe anderen je anders laten kijken. Over zichtbare en onzichtbare lijnen. Over dat we tegenover beelden staan, of erdoor omringd worden. Over kleuren die ons beïnvloeden. Over symbolen. Over hoe het licht van alle kanten kan komen en de boel op zijn kop kan zetten. Over de truc van het lijnperspectief. Over hoe je de gulden snede vindt. Over beelden die stilstaan en over sprongen in de tijd. Over nadoen en geïnspireerd worden.
Semiotics --- Psychology --- Aesthetics of art --- kunst --- Zien --- Optisch bedrog --- Zintuigen --- departement Lerarenopleiding 08 --- kunsteducatie --- kinderboek --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- beeldopvoeding --- gezichtsbedrog --- kijken --- kunstzinnige vorming --- 415.2 --- waarneming --- zien --- Beeldbeschouwing --- Beeldopvoeding --- Kijken --- Kleuren --- Waarneming --- 415.2 )* ZINTUIGLIJKE INDRUKKEN --- optisch bedrog --- zintuigen --- Zintuiglijke waarneming --- 091732.jpg --- Optisch bedrog: jeugdboeken --- 700.6 --- 730.6 --- Gezichtsbedrog (Optische illusie) --- Van Leeuwen, Joke --- zien (gezicht) --- kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- semiotiek --- gezicht, gehoor, smaak, reuk, gevoel en lichaamstaal --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- schilder- en tekenkunst, esthetiek en kritiek --- Plastische opvoeding; onderwijs --- Gezichtsbedrog --- Zintuig --- Boekgeschiedenis (kennisdomein) --- 881 --- kunst voor kinderen --- jeugdliteratuur non fictie --- littérature jeunesse non-fiction --- 456.7 --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- algemene psychologie, zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- kinderboek. --- kunsteducatie.
Choose an application
'Kinderen van de Renaissance' zet het kinderportret in de 15de-16de eeuw in de kijker en vertelt meer over de historische, pedagogische en artistieke achtergrond van bepaalde werken. In de 15de en 16de eeuw regeerden de Habsburgers over een groot deel van Europa en zouden een van de belangrijkste Europese vorstenhuizen uit de wereldgeschiedenis worden. Mechelen was in die tijd een centrum van educatie, waar heel wat Habsburgse prinsen en prinsessen een deel van hun jeugd doorbrachten, onder wie Margaretha van Oostenrijk en Filips de Schone. Ook andere machtige families van over heel Europa stuurden hun kinderen naar Mechelen - de beroemdste is wellicht Anne Boleyn, de latere koningin van Engeland.0'Kinderen van de Renaissance' speelt zich af in die Belgische stad, waar heel wat kinderportretten hun oorsprong vonden. Speciale aandacht gaat naar een unieke reeks vroege kinderportretten van topkunstenaars als Jan Gossart, Bernard van Orley en Juan de Flandes. Exhibition: Museum Hof van Busleyden, Mechelen, Belgium (26.03-04.07.2021).
History of education and educational sciences --- Art --- History of civilization --- works of art --- educating --- children's portraits --- Habsburg [Dynasty] --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Mechelen --- Exhibitions --- 75.041 --- 75.034(450) --- Speelgoed --- Grafiek ; houtsnede --- 37.02 --- Schilderkunst ; de mens, portretten --- Schilderkunst ; Renaissance. Barok. Roccoco ; Italië --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- kinderportretten --- geschiedenis --- hofkunst --- opvoeding --- onderwijsgeschiedenis --- Habsburg-dynastie --- renaissance (historisch tijdvak, doorheen de 16e eeuw) --- 1480 - 1530 --- 15de eeuw --- 16de eeuw --- Enfant --- Portrait --- Cour de Habsbourg --- Exposition --- 2021 -- 2021 --- Malines --- kinderportretten. --- geschiedenis. --- hofkunst. --- opvoeding. --- onderwijsgeschiedenis. --- Habsburg-dynastie. --- 1480 - 1530. --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- Mechelen. --- Education --- Portrait painting, Renaissance --- Children --- Children in art --- Peinture de portraits de la Renaissance --- Enfants --- Enfants dans l'art --- Kings and rulers --- History --- Histoire --- Habsburg, House of --- Maison de Habsbourg --- Europe
Choose an application
Dit boek biedt een heldere methode aan om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. In tien hoofdstukken leidt de auteur ons langs beeldaspecten als : materiaal en techniek, afmetingen en kader, ruimte, licht, kleur, beweging, standpunt en plaatsing, waarnemening en abstractie.
7.04 --- 7.01:003 --- Visual perception --- 7.01 --- abstractie --- bewegen --- compositieleer --- kleurenleer --- kunst --- kunstbeschouwing --- kunsttheorie --- kunstzinnige vorming --- licht --- materialen --- ruimtelijkheid --- vormleer --- 700.6 --- De Visser, Ad --- kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- semiotiek --- Optics, Psychological --- Vision --- 7.01:003 Semiotiek van kunst en esthetiek --- Semiotiek van kunst en esthetiek --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Psychological aspects --- Kunsten --- Filosofie --- Kunstbeschouwing --- Art appreciation --- Abstractie --- Beweging --- Brons --- Compositie --- Computerkunst --- Contouren --- Driedimensionaal --- Factuur --- Fotografie --- Glas --- Grafiek --- Kader --- Kleurenspectrum --- Kleur --- Kunst --- Land art --- Licht --- Lichtkunst --- Materiaal --- Mozaïek --- Ordonnantie --- Perspectief --- Plasticiteit --- Plastiek --- Portret --- Realisme --- Ruimte --- Ruimtelijkheid --- Schaduw --- Schilderen --- Schriftuur --- Sculptuur --- Techniek --- Tekenen --- Textiel --- Textuur --- Tweedimensionaal --- Video --- Waarneming --- Perception --- Visual discrimination --- Appreciation of art --- Art --- Art criticism --- Analysis, interpretation, appreciation --- #KVHA:Kunst --- #KVHA:Kunstbeschouwing --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- #gsdbA --- History --- art history --- art theory --- color [perceived attribute] --- space [composition concept] --- light [energy] --- motion --- Iconography --- techniques [processes] --- perception --- materials [matter] --- art criticism --- Aesthetics of art --- Aesthetics --- kunsteducatie --- Art appreciation. --- Visual perception. --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Kunstesthetica --- kunstkritiek --- materials [substances] --- 696 --- Kunstgeschiedenis --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Reception of art --- Reception --- CDL --- kunstbeschouwing.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|